Przychodzi taki moment, w którym postanawiamy zacząć żyć aktywniej. Dla wielu ludzi pierwszym i rzeczywiście dość naturalnym odruchem jest wybranie biegania jako sposobu na zwiększenie swojej aktywności. Bieganie nie wymaga od nas niewiadomych możliwości finansowych i zdolności koordynacyjnych, jest tani, prosty i w dodatku możemy go uprawiać praktycznie kiedy tylko my sami zechcemy, oczywiście o ile nie przeszkadza nam mały deszczyk czy też śnieg i zimno. Ten fakt odporności jest już pierwszym sygnałem do tego, że bieganie może okazać się właśnie dla nas doskonałym sportem.

 

Program treningowy bieganie dla początkujących czyli szukam planu na siebie!

 

Przede wszystkim jak w przypadku każdego innego sportu musimy mieć odpowiedni plan na siebie. W tym wypadku to oczywiście plan treningowy, bez którego nie da się obejść w przypadku trenowania jakiejkolwiek dyscypliny sportowej. Plany treningowe w przypadku biegaczy również posiadają swoje stopnie wtajemniczenia. Zupełnie inny będzie plan dla zawodowca, zawodnika, który biega od wielu lat, a jeszcze inny dla początkującego amatora, który dopiero chce rozpocząć przygodę z pokonywaniem kilometrów. Bieganie dla początkujących wymaga specjalnego przygotowania planu treningowego i warto się nad nim skupić, gdy chcemy rozpocząć treningi. Unikniemy tym sposobem zbędnych przeciążeń i wielu innych problemów jak chociażby kontuzje. Przede wszystkim jednak nie zniechęcimy się na początku naszej sportowej przygody i będziemy ze znacznie większym entuzjazmem biegali. Program treningowy bieganie dla początkujących nie jest jednak kwestią oczywistą.

Przede wszystkim musimy ustalić cel, który chcemy osiągnąć. Może być to na przykład zrzucenie zbędnych kilogramów, może to być przebiegnięcie maratonu, a być może zaliczenie innego, krótszego dystansu z dobrym czasem. Niezależnie od tych zmiennych każdy program treningowy bieganie dla początkujących opierać się będzie przede wszystkim na budowaniu odpowiednich możliwości biegowych. A tego bez przebiegnięcia dostatecznej liczby kilometrów nie da się zrobić. A więc początkowa faza to przede wszystkim rozbieganie. Na starcie wart również postawić na to, by zwiększyć ilość ruchu na co dzień we wszystkich możliwych kwestiach. Jeżeli nigdy dotąd nie biegaliśmy z pewnością początki będą trudne.

 

Program treningowy dla początkujących: 3-4 treningi w tygodniu

 

Program treningowy bieganie dla początkujących w swojej początkowej fazie uwzględnia maksymalnie 2-3 treningi tygodniowo o niskiej intensywności. Nie przesadzajmy zatem z dystansem i tempem biegu. Z nikim i z niczym się nie ścigamy. Wystarczy, że po prostu będziemy regularnie biegali. To pozwoli nam zbudować pewną podstawę do tego, by budować formę nadal. Na tym etapie tak naprawdę nie potrzebujemy ani profesjonalnych ubrań, ani doskonałych butów, ani nawet zegarka czy stopera. To wszystko możemy z powodzeniem zostawić w domu. Jedyne co potrzebne, to nasza chęć do wybiegania i przede wszystkim determinacja do tego, by nie odpuszczać sobie treningów. Dobrze będzie nie dawać za wygraną, gdy pada deszcz lub pogoda nie sprzyja. To pozwoli również budować charakter, który zaprocentuje w późniejszych etapach treningów.

Początkujący biegacz musi przede wszystkim zwrócić uwagę na kwestię rozgrzewki. To niezwykle ważne, by jego ciało było odpowiednio rozgrzane. Każdy program treningowy dla początkujących kładzie na ten aspekt gigantyczny nacisk. Jeżeli nie uprawialiśmy w przeszłości sportów, początki mogą być ryzykowne, bowiem organizm od razu będzie wchodzić na wyższe obroty, a my jeszcze nie znając jego możliwości znacznie łatwiej możemy przesadzić, powodując kontuzje. 

Po pierwszej fazie budowania podstaw biegowych, po kilku miesiącach lekkich treningów możemy stopniowo zwiększać ich intensywność w zależności od obranej drogi w tym sporcie. Przydadzą się na pewno interwały, które poprawią naszą prędkość, ale stopniowo będziemy również dokładali dłuższe wybiegania, dzięki którym wzrosną nasze możliwości jeżeli chodzi o możliwy do przebiegnięcia dystans. W tej fazie nadal nie będziemy zwiększali ilości jednostek treningowych. Około 3-4 treningi w tygodniu to maksimum i tak naprawdę w nielicznych przypadkach stosuje się takich jednostek więcej, aniżeli 4 na tydzień. Nasz organizm bowiem musi również otrzymać od nas niezbędny czas na regenerację i odpoczynek. Bez tego nie osiągniemy również nigdy dobrych wyników.

 

Przykładowy program treningowy bieganie dla początkujących (POKAŻ)

Pin It on Pinterest

Shares
Share This