Rozpoczęcie przygody z bieganiem dla wielu z nas bywa stresem. Po początkowej fazie euforii okazuje się, że nie potrafimy tego robić lub nawet proste treningi są dla nas wyczerpujące. Rozpoczęcie biegania okazuje się więc zadaniem niezwykle trudnym. Jak zacząć biegać, by nasze ciało odpowiednio reagowało na nowe bodźce treningowe i byśmy mogli coraz więcej osiągać w tym sporcie?

 

 Jak zacząć biegać? Mierzmy siły na zamiary

 

 Przede wszystkim powinniśmy mieć plan. To jak zaczniemy biegać będzie niesamowicie mocno wpływało na naszą dalszą motywację do uprawiania tego sportu, a co również za tym idzie na wszystkie nasze późniejsze osiągnięcia.

Rozpoczęcie przygody z bieganiem rozpoczynać powinniśmy przede wszystkim od postawienia sobie odpowiednio celu, przebiegnę na początek dystans:

  • 1km: 100 truchtu, 400m biegu x2
  • 1km: 30 sekund szybkiego marszu, 30 sekund biegu x7

Nie mierzmy od razu najwyżej. Nie mierzmy się z Boltem na krótkim dystansie i nie wybiegajmy myślami do maratonów. To w jaki sposób rozpoczniemy od strony mentalnej również będzie miało dla nas kolosalne znaczenie później. Mierzmy siły na zamiary w myśl przysłowia i nie dajmy się zwariować wielu bodźcom, które będą nam próbowały wmówić, że już jesteśmy olimpijczykami.

Zacznijmy powoli żebyśmy wdrożyli się w regularną aktywność fizyczną żeby nas to nie zmęczyło pierwszego dnia bo uważam, że wiele osób jest w stanie przebiec na start swojej przygody z bieganiem 1 kilometr w mniej niż 5 minut, ale po co? Będziemy padnięci jakbyśmy przebiegli 10km bo nasz organizm jeszcze nie przyzwyczaił się do takiego wysiłku. Na początek:

  • Biegnij powoli w równym tempie aż powiesz sobie STOP.
  • Sprawdź odległość i przy kolejnym biegu sprawdź swój czas.
  • Nie spiesz się!
  • Kontrolowanie wyników pozwoli Ci kontrolować Twój rozwój

 

Warto udać się do lekarza

 Pamiętaj, że przed rozpoczęciem przygody z bieganiem warto udać się do lekarza w celu sprawdzenia naszego organizmu, a zwłaszcza naszego serca. Niestety ludzie nie są zawsze w stanie uprawiać dyscypliny sportu, które im się podobają bo mają problemy zdrowotne i muszą decydować się na wybór czegoś innego. Ważne żebyśmy sobie nie zrobili krzywdy poprzez naszą niewiedzę na temat swojego organizmu. Nigdy nie wiemy dopóki się nie przebadamy czy nasz organizm zniesie wysiłek, który planujemy mu zaoferować. Lepiej jest się przebadać i mieć pewność, że nie ma żadnych przeciwskazań do uprawiania sportu!

 

 Jak zacząć biegać? Najlepiej z celem!

 

 Początek to przede wszystkim walka o utrzymanie motywacji i właśnie dlatego tak istotne będzie zadbanie o sferę mentalną i wyznaczenie sobie celu dla którego biegamy. To dzięki wypracowanej na początku motywacji będzie nam znacznie łatwiej w późniejszym okresie przyswoić odpowiednie jednostki treningowe, byśmy mogli osiągać znacznie więcej na dalszych etapach rozwoju kariery biegacza, a cel który sobie wyznaczymy pozwoli nam zorganizować swój trening aby osiągnąć konkretne efekty.

 

Przykładowe cele dla których warto zacząć biegać:

  • chcę zadbać o swoje ciało
  • chcę się odstresować
  • chcę schudnąć
  • chcę lepiej spać
  • chcę zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, które mogą mnie dotknąć
  • chcę utrzymać dobrą kondycję
  • chcę przebiec 10 kilometrów bez większego wysiłku

 

 i wiele, wiele więcej celów można jeszcze na pewno dopisać dla których warto zacząć biegać bo każdy człowiek będzie biegał dla czegoś innego. Jeżeli zatem mamy swój wyznaczony cel to teraz kolej na przygotowanie sobie planu treningowego, który ułatwi nam zdecydowanie osiągnięcie celu np. chcę schudnąć 10 kilogramów.

 

Jak zacząć realizować cel?

 

 Możemy na dwa sposoby zacząć osiągać nasz cel: z kimś lub sami ze sobą. Często możemy spotkać się z sytuacją, w których nie możemy zebrać się sami ze sobą i tutaj przychodzą z pomocą znajomi, w których możemy znaleźć wsparcie – być może ktoś z Twojej rodziny lub po prostu kumpel/kumpela biega i chętnie pomoże Ci zorganizować Twój czas abyś był/a w stanie jak najlepiej wykorzystać godzinę w ciągu dnia przeznaczoną na trening. Może pomóc przygotować Ci plan treningowy od którego zaczniesz swoją przygodę lub najnormalniej w świecie pobiega z Tobą dla towarzystwa i da kilka wskazówek, które mogą Ci się przydać.

 

 A co jeżeli nie mamy z kim biegać?

 W takiej sytuacji możemy spróbować znaleźć osobistego trenera, który udzieli nam wsparcia, ale na pewno będzie to dla nas dodatkowy pieniądz, który nie zawsze chcemy wydawać na takie rzeczy. Z drugiej strony możemy skorzystać z samego przygotowania planu treningowego dla nas, który będzie zdecydowanie tańszy. Pamiętaj, że najważniejsza jest dieta. Jeśli nie zmienimy nawyków żywieniowych to efektów możemy nie zobaczyć!

 

 Mam motywację tak wielką, że przeniosę Tatry

 Chcę biegać, motywacji mam zapas na 100 lat i bieganie to mojego drugie imię. Super! Jest to dobry moment żeby przygotować sobie np. program treningowy: bieganie dla początkujacych , który będzie naszym planem zajęć dzięki, któremu będziemy wiedzieć ile i kiedy biegać. W/w plan ma określony cel w postaci 30minut ciągłego biegu. Jest on bardzo łatwy do zrealizowania i nie dam gwiazdki przy łatwy bo wierzę, że dasz radę!

 

Masz swój cel to do dzieła. Powodzenia!

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This